Fortuna – Interpretacja Regulaminu a błąd przy wprowadzaniu danych do aplikacji
Szanowni Państwo,
Chciałbym podzielić się z Państwem pewnym przemyśleniem, związanym z interpretacją Regulaminu Zakładów Wzajemnych Świadczonych Drogą Elektroniczną przez Sieć Internet organizowanych przez FORTUNA Online Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o. podpisanego przez Ministerstwo Finansów w dn. 22.01.2018 r. Otóż 18 grudnia miał miejsce długo oczekiwany El Clasico, a więc zaległy mecz pomiędzy Barceloną a Realem rozgrywany w ramach jednej z kolejek LaLiga. Podczas analizy spotkań zauważyłem, że bukmacher wystawił dwie podobne, choć niewykluczające się wzajemnie oferty – Hit Dnia, oraz trójdrożna oferta standardowa na rozstrzygnięcie rywalizacji.
Zawarłem w sumie 3 kupony akumulowane prawidłowo trafione (jako że nie mogę wkleić screenów to je opiszę):
1 i 2)
Barcelona – Real Madryt / Typ: 0 / Kurs: 4.35 / HIT DNIA / TRAFIONY (zielony)
Barcelona – Real Madryt / Typ: 0 / Kurs: 4.35 / 1. Hiszpania / TRAFIONY (zielony)
Kurs całkowity: 18.92
Zapłacono: 126.00 zł
EWK: 2 097,85 zł
3)
Barcelona – Real Madryt / Typ: 0 / Kurs: 4.35 / HIT DNIA / TRAFIONY (zielony)
Barcelona – Real Madryt / Typ: 0 / Kurs: 4.25 / 1. Hiszpania / TRAFIONY (zielony)
Kurs całkowity: 18.49
Zapłacono: 13.28 zł
EWK: 216.08 zł
Łączna wartość wygranej: 4.411,78 zł.
Dodatkowo, zawarłem jeszcze 6 innych, przegranych kuponów akumulowanych z tymi samymi zdarzeniami:
4 i 5)
Barcelona – Real Madryt / Typ: 1 / Kurs: 1.86 / HIT DNIA / NIETRAFIONY
Barcelona – Real Madryt / Typ: 1 / Kurs: 1.75 / 1. Hiszpania / NIETRAFIONY
Kurs całkowity: 13.26
Zapłacono: 703.00 zł
EWK: 0.00 zł
6)
Barcelona – Real Madryt / Typ: 1 / Kurs: 1.86 / HIT DNIA / NIETRAFIONY
Barcelona – Real Madryt / Typ: 1 / Kurs: 1.78 / 1. Hiszpania / NIETRAFIONY
Kurs całkowity: 3.31
Zapłacono: 74.01 zł
EWK: 0.00 zł
7 i 8)
Barcelona – Real Madryt / Typ: 2 / Kurs: 4.40 / HIT DNIA / NIETRAFIONY
Barcelona – Real Madryt / Typ: 2 / Kurs: 4.42 / 1. Hiszpania / NIETRAFIONY
Kurs całkowity: 19.45
Zapłacono: 121.00 zł
EWK: 0.00 zł
9)
Barcelona – Real Madryt / Typ: 2 / Kurs: 4.42 / HIT DNIA / NIETRAFIONY
Barcelona – Real Madryt / Typ: 2 / Kurs: 4.35 / 1. Hiszpania / NIETRAFIONY
Kurs całkowity: 19.23
Zapłacono: 12.71 zł
EWK: 0.00 zł
W sumie zagrałem za łączną stawkę 2000,00 złotych.
Była godzina 11:00 w momencie zawierania kuponów, a mecz rozpoczynał się o 20:00.
Wszystkie zakłady zostały przyjęte, żadnego Bukmacher nie odrzucił.
O godzinie 22:00 mecz się zakończył i kupony, na którym były remisy, zostały rozliczone (dysponuję zrzutami ekranu wszystkich kuponów).
Łączna wartość wygranej wyniosła 4411,78 złotych.
Jednak na konto depozytowe nie wpłynął ani grosz.
Po dwóch dniach wysłałem na e-mail kontaktowy prośbę o przelanie na konto depozytowe wygranej za trzy poprawnie trafione kupony.
Otrzymałem odpowiedź, że (…) Kupony zostały przesłane do działu bukmacherów w celu wypłacenia. Do 24 godzin zostaną one wypłacone.
Pomyślałem, że nie widzę problemu, aby zaczekać dodatkowe 24 godziny.
Jednak ku mojemu zdumieniu nazajutrz na moje konto depozytowe trafiła dziwna kwota 1014,33 złotych.
Ku mojemu jeszcze większemu zdziwieniu, po trzech dniach od zakończenia meczu podmieniono kursy na każdym wygranym kuponie (co ciekawe: tylko wygranym) na jednym ze zdarzeń na 1.00 stąd w efekcie znacząco niższa wygrana. W efekcie nie otrzymałem nawet zwrotu całego wkładu (który wyniósł 2000 zł), a łączna wartość wygranej wyniosła jego połowę (tj. zwrócono mi wkład pomniejszony o blisko 1000 złotych!).
Wysłałem więc ponownego maila z prośbą o weryfikację rozliczenia, gdyż według mnie nastąpiło to niepoprawnie. Odmówiono mi jednak weryfikacji, tłumacząc że „było 2 razy to samo spotkanie na kuponie”. Otrzymałem wyjaśnienie, że:
„Zgodnie z Regulaminem w przypadku oczywistego błędu po stronie Fortuny zakłady zostają zwrócone. Nie można obstawić na jednym kuponie tego samego zakładu podwójnie.
§ 28. Zwrot zakładów
Pkt. 1. Zakłady zostają zwrócone w stawce, czyli uznane za nieważne, w przypadku, gdy:
b) zdarzenie zostało błędnie podane z winy Fortuny, w tym dotyczy to również sytuacji gdy popełniona została oczywista omyłka pisarska, błąd systemu lub oczywisty błąd przy wprowadzaniu danych do Aplikacji Fortuny na jej Stronie internetowej”.
I tutaj niestety pojawił się bardzo duży problem.
Gdy kupony nie są zawarte prawidłowo, wówczas Bukmacher po prostu nie przyjmuje zakładów, albo też w najgorszym razie wycofuje je przed rozpoczęciem meczu.
Nie jest moją intencją negowanie Regulaminu, tym bardziej że podpisany jest on przez Ministerstwo Finansów. Jednak logika nakazuje stwierdzić, że zakłady – skoro zawarte niezgodnie z Regulaminem – w ogóle nie powinny zostać przyjęte, a jeśli już z różnych względów zostały – powinny zostać w całości unieważnione (ewentualnie użytkownik po zawarciu zakładów powinien dostać informację o niepoprawnym zawarciu i otrzymać możliwość podjęcia decyzji, czy chce zostawić kupony bez jednego zdarzenia, czy chce je w całości anulować). Tutaj Bukmacher przyjął zakład i nie stwierdził żadnych zastrzeżeń. W przeciągu 9 godzin do rozpoczęcia meczu (ani też w ciągu trwania meczu) nie otrzymałem ani jednej informacji, że kupony zostały przyjęte przez pomyłkę.
Nie znalazłem ponadto w Regulaminie żadnej klauzuli, która wykluczałaby możliwość zawarcia dwóch podobnych zdarzeń na jednym kuponie. Jest wprawdzie zapis, że zdarzenia mogą zostać rozliczone jako zwrot, w przypadku ewidentnego błędu przy wprowadzaniu danych na Stronie Internetowej (par. 28 ust. 1 ppkt b) jednak znajduje on odniesienie do tak oczywistych błędów jak pomylenie kursów na faworyta w stosunku do zespołu niebędącego faworytem. Nie zaś w sytuacji jaka wystąpiła na obu kuponach.
Tylko powstaje pytanie – co dla Bukmachera jest oczywistym błędem? Nie jest to nigdzie (także w Regulaminie) zdefiniowane.
Gdzieś czytałem, że jak zobaczę zdarzenie na: Czy będzie rzut karny w meczu? – i kurs 3.50 na NIE, oraz 1.20 na TAK, to nie powinienem korzystać z okazji na pierwszy typ, gdyż bukmacher od razu unieważni kupon tłumacząc się oczywistym błędem przy wprowadzaniu danych.
Ale w moim przypadku sprawa nie odnajduje analogii.
W dodatku z tego co czytałem, nie każdy Bukmacher w takich sytuacjach unieważnia zakład (niektórzy z nich postępują analogicznie jak w przypadku błędów linii lotniczych którzy przez pomyłkę wystawiają bardzo atrakcyjne ceny biletów – z tymi, którzy zdążą je zakupić przed poprawieniem błędu, umowa kupna nie jest zrywana).
Samego pojedynczego remisu na kuponie (i tym samym samego pojedynczego zdarzenia na Barcelonę i osobno na Real Madryt) zupełnie nie chciałem grać. Dlatego zawnioskowałem o unieważnienie (rozliczenie w całości po kursie 1.00) wszystkich dziewięciu kuponów jakie zawarłem niezgodnie z Regulaminem – to jest – zwrot stawki w całości za każdy z nich. Inaczej z powodu błędu przy wprowadzaniu danych do Aplikacji Fortuny na jej Stronie internetowej byłbym stratny o blisko 1000 złotych, na co z oczywistych względów pozwolić sobie nie mogłem. Zaproponowałem też dla dobra ugody inną – nawet korzystniejszą dla obu stron formę rekompensaty, a mianowicie – że pozostałą wygraną kwotę tj. blisko 3400 złotych otrzymam w formie punktów FKP, przez co będę musiał co najmniej raz obrócić całą kwotę by móc ją ewentualnie wypłacić. Dzięki temu Bukmacher ma pewność, że jestem dalej w grze, i jednocześnie zarobi na marży przy moich następnych zakładach (które i tak muszę zawrzeć jeśli chcę zamienić punkty na ewentualny depozyt pieniężny).
Niestety odmówiono mi ustosunkowania się do mojej prośby i zasugerowano listowną reklamację w przypadku gdy nie zgadzam się z decyzją.
Napisałem więc reklamację listowną, z obszernym opisem sytuacji i numerami kuponów oraz jasną informacją, że pośrednio przez błąd bukmachera na stronie internetowej jestem stratny o blisko 1000 zł, i propozycją ugody jak wyżej.
Otrzymałem odpowiedź odmowną, z wytłumaczeniem, że: „(…) nie można kombinować na jednym kuponie zdarzeń, które się wzajemnie wspierają. Przykłady:
– zdarzenie na zwycięstwo w rozgrywkach (zajęcie miejsca) zawodnika raz ze zdarzeniem na zwycięstwo tego samego zawodnika w pojedynczym spotkaniu tego samego współzawodnictwa,
– umieszczenie tego samego zdarzenia w różnych miejscach listy wyników (np. Brazylia V – wygra i równocześnie Brazylia zajmie miejsce 1-2).
Trochę nie widzę analogii do mojego tematu ale rozumiem tok rozumowania bukmachera. Niemniej jednak wielokrotnie spotkałem się z ofertą, gdzie na jednym kuponie mogą występować dwa, a nawet trzy zdarzenia dotyczące jednego meczu, np. będzie więcej niż jeden gol oraz więcej niż trzy żółte kartki”.
Mimo wszystko w dalszym ciągu jestem stratny co najmniej o połowę wniesionego wkładu (choć nie ukrywam, że byłem przekonany o wypłacie wygranej w wysokości takiej jaka wynika wprost z pierwotnie pokazanej EWK) .
Wystosowałem więc kolejne listowne pismo, dostarczone do Adresata 13 stycznia, jednak tym razem niestety pozostało ono bez odpowiedzi (choć wg Regulaminu Zakładów Wzajemnych Świadczonych Drogą Elektroniczną przez Sieć Internet z dn. 22.01.2018 r., Komisja zobowiązana jest rozpatrzyć reklamację w ciągu 14 dni od daty otrzymania prawidłowo zgłoszonej reklamacji i poinformować grającego o sposobie załatwienia reklamacji).
Jako że pośrednio z powodów zależnych od błędu bukmachera przy wprowadzaniu danych, na wyżej opisanych dziewięciu kuponach jestem stratny, pomimo że wcale nie wytypowałem źle wyniku, zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o analizę zasadności interpretacji Regulaminu ze strony Bukmachera. Mam wrażenie, że doszło tutaj do sporego nadużycia i swego rodzaju postąpienia nie fair. Chciałbym aby ustosunkowali się Państwo do mojej opinii, że zwrot pozostałej części nagrody w postaci 3.397,45 zł w formie punktów FKP (które następnie będę musiał obrócić typując zdarzenia) będzie sprawiedliwy na gruncie tego sporu.
Nie jest moją intencją bojkotowanie Fortuny – oprócz tej sytuacji nie pamiętam innych problemów – stąd tym bardziej zależy mi na załatwieniu sprawy fair. Chcę jak najbardziej korzystać z serwisu w dalszym ciągu. Zupełnie świadomie nie odpuszczam przedmiotowego tematu, gdyż jestem absolutnie przekonany o tym, że poniesiona przeze mnie strata finansowa nie jest w tym konkretnym przypadku bezpośrednim efektem błędnego typowania zdarzeń. I tym samym w obecnej sytuacji ja jako klient, współuczestnik zakładów wzajemnych, czuję się oszukany (mam zapłacić za wadliwie funkcjonujący system lub błąd pracownika Bukmachera).
Mając na uwadze powyższe, pozostaję z szacunkiem.